Open Access. Powered by Scholars. Published by Universities.®

Legal History Commons

Open Access. Powered by Scholars. Published by Universities.®

Social and Behavioral Sciences

2011

Institution
Keyword
Publication
Publication Type
File Type

Articles 1 - 30 of 70

Full-Text Articles in Legal History

Quem Defende A Constituição?, Paulo Ferreira Da Cunha Dec 2011

Quem Defende A Constituição?, Paulo Ferreira Da Cunha

Paulo Ferreira da Cunha

A fase actual de ataque à Constituição parece ser a de legislar sem lhe prestar atenção, esperando que ninguém se lembre que existe, e ninguém levante questões de inconstitucionalidade. 2012 vai ser um ano em que se vão tirar as teimas sobre quem defende e quem não defende a Constituição. Feliz Ano Novo, com controlo da Constitucionalidade!


The Gulf Cooperative Council And The Arab Spring, Ahmed Souaiaia Dec 2011

The Gulf Cooperative Council And The Arab Spring, Ahmed Souaiaia

Ahmed E SOUAIAIA

No abstract provided.


A Constituição Laboral Em Alto Risco, Paulo Ferreira Da Cunha Dec 2011

A Constituição Laboral Em Alto Risco, Paulo Ferreira Da Cunha

Paulo Ferreira da Cunha

A Constituição labora está a ser vítima de graves ataques. Já quase se pode ler o texto da nossa Constituição como se fora uma utopia de um país distante. Arriscamo-nos, por este caminho, a ter uma constituição nominal ou semântica, não normativa, não efectiva. E contudo ainda existe o texto, ainda existe o princípio da proibição do retrocesso, ainda existe um Tribunal Constitucional.


Apathy In The Face Of Cruelty, Ahmed Souaiaia Dec 2011

Apathy In The Face Of Cruelty, Ahmed Souaiaia

Ahmed E SOUAIAIA

No abstract provided.


Inconstitucionalidade Da Abolição De Feriados, Paulo Ferreira Da Cunha Dec 2011

Inconstitucionalidade Da Abolição De Feriados, Paulo Ferreira Da Cunha

Paulo Ferreira da Cunha

Feriados celebrando datas essenciais do Estado ou da República são símbolos nacionais. Como tais, são matéria constitucional (materialmente constitucional) ainda que não constante do texto da Constituição. Abolir feriados destes, para mais sem sequer prévia discussão nacional, além de denotar um desprezo profundo pela cultura e pela História... é inconstitucional.


De Keynes Aos Desafios Futuros, Paulo Ferreira Da Cunha Dec 2011

De Keynes Aos Desafios Futuros, Paulo Ferreira Da Cunha

Paulo Ferreira da Cunha

Keynes anda esquecido pelos economistas da moda. É pena, porque o resultado, catastrófico, das políticas neoliberais está à vista. Entretanto, reflecte-se sobre como a velha esquerda moderada se deixou contaminar pelo vírus do neoliberalismo (e a velha direita social também, e mais ainda), havendo porém novas teorias e propostas no horizonte, como o capitalismo humanista, no Brasil e em Espanha, e a "next left", no Reino Unido. Será possível uma confluência coerente e frutuosa dos que não querem, de uns e de outros lados, um mundo só baseado na ganância e na aniquilação do mais fraco? É o grande desafio …


Constituição, Polícia Da Dívida?, Paulo Ferreira Da Cunha Dec 2011

Constituição, Polícia Da Dívida?, Paulo Ferreira Da Cunha

Paulo Ferreira da Cunha

Depois de em Portugal, Espanha e Alemanha (pelo menos) se falar há algum bom tempo no assunto – não sabemos de onde surgiu a primeira inspiração, mas tanto monta – , no início de Dezembro de 2011 veio da União Europeia a magna necessidade, logo secundada pelo Primeiro-ministro português, de introduzir expressamente na Constituição (já vamos ver que poderá não ser tanto assim) limites ao endividamento do Estado. Vamos fazer mais uma revisão constitucional ?


Referendar Estados De Excepção, Paulo Ferreira Da Cunha Dec 2011

Referendar Estados De Excepção, Paulo Ferreira Da Cunha

Paulo Ferreira da Cunha

O valor do referendo, nas nossas democracias de espectáculo e demagogia, é muito discutível. Há porém casos extremos em que pode ser útil e até imprescindível. Numa crise como a presente, comandada por mercados sem rosto, é preciso dar voz ao Povo. A questão está em saber se ele falará por meios juridicamente previstos, e constitucionalmente regulados, ou se virá a tomar a Palavra por vias menos convencionais, embora sempre com relevância constitucional... Perante tais desafios, não é legítima a abstenção do constitucionalista, que não é um estrito tabelião do Direito Público.


Desafios Constitucionais, Paulo Ferreira Da Cunha Nov 2011

Desafios Constitucionais, Paulo Ferreira Da Cunha

Paulo Ferreira da Cunha

É preciso empreender um contra-ataque constitucional. Não podem os democratas e amigos do Regime saído do 25 de Abril e do sistema político consagrado na Constituição de 76 entrincheirar-se na esperança da mera defesa do que ainda resta de cumprimento da Constituição para além dos formalismos políticos. Os juristas e os constitucionalistas têm especial responsabilidades, mas a todos deve ser dado participar, na medida das suas possibilidades. É preciso mais democracia, mais separação dos poderes, melhor aplicação da Constituição, e mais constitucionalização de todo o Direito. E não diuturna confiscação de direitos. O futuro passa pela Constituição, por muito que …


The Gratuities Debate And Campaign Reform – How Strong Is The Link?, George D. Brown Nov 2011

The Gratuities Debate And Campaign Reform – How Strong Is The Link?, George D. Brown

George D. Brown

The federal gratuities statute, 18 USC § 201(c), continues to be a source of confusion and contention. The confusion stems largely from problems of draftsmanship within the statute, as well as uncertainty concerning the relationship of the gratuities offense to bribery. Both offenses are contained in the same statute; the former is often seen as a lesser-included offense variety of the latter. The controversy stems from broader concerns about whether the receipt of gratuities by public officials, even from those they regulate, should be a crime. The argument that such conduct should not be criminalized can be traced to, and …


Qatar, Al Jazeera, And The Arab Spring, Ahmed E. Souaiaia Nov 2011

Qatar, Al Jazeera, And The Arab Spring, Ahmed E. Souaiaia

Ahmed E SOUAIAIA

No abstract provided.


Direito E Poder Em Nietzsche, Paulo Ferreira Da Cunha Nov 2011

Direito E Poder Em Nietzsche, Paulo Ferreira Da Cunha

Paulo Ferreira da Cunha

A crítica impiedosa e fria de Nietzsche ao Direito moderno, aos direitos, à democracia e a vários esteios da nossa actual civilização ajudar-nos-à certamente a compreender melhor a situação de ataque mais subtil, politicamente correto e hipócrita que se vive já a essa "Weltanschauung", e poderá vir a agravar-se. Nietzsche fala claro, e profeticamente. Só que, felizmente, as profecias (ao menos as políticas: mas parece até que todas) podem ser contrariadas pelas vontade das pessoas. E os piores vaticínios poderão sê-lo se tivermos vontade de preservar a democracia, a liberdade, os direitos, e o Direito moderno, aprofundando-os e não deixando-os …


Restoring The Natural Law: Copyright As Labor And Possession, Alfred C. Yen Oct 2011

Restoring The Natural Law: Copyright As Labor And Possession, Alfred C. Yen

Alfred C. Yen

In this Article, Professor Yen explores the problems associated with viewing copyright solely as a tool for achieving economic efficiency and advocates for the restoration of natural law to copyright jurisprudence. The Article demonstrates that economics has not been solely responsible for copyright’s development and basic structure, but has rather developed along lines suggested by neutral law, despite modern copyright jurisprudence. The Article considers the consequences of extinguishing copyright’s natural law facets in favor of the blind pursuit of efficiency and concludes by exploring the implications of restoring natural law thinking to copyright jurisprudence.


Psicopatologia E Poder. Uma Lição De "Mentes Perigosas", Paulo Ferreira Da Cunha Oct 2011

Psicopatologia E Poder. Uma Lição De "Mentes Perigosas", Paulo Ferreira Da Cunha

Paulo Ferreira da Cunha

Por vezes, incomoda-se até ao insuportável o cidadão, ou o trabalhador, ou o morador comum, com as atitudes de um político, de um patrão ou de um capataz, ou mesmo de um colega, de um autarca, enfim, de uma autoridade ou de um agente da autoridade. Primeiro, são comportamentos suaves e calculistas antes de obter o poder e, uma vez com ele, passam a ver-se práticas autoritariamente aberrantes, despóticas, e até criminosas. Analisamos muitas vezes essas práticas como "mau feitio", "má disposição", e, se formos magnânimos, como o preço da eficiência. Mas em que medida o "mau carácter" não é …


Republicanos Ou Publicanos? A Constituição De 1911 E A Concretização Da Ii República, Paulo Ferreira Da Cunha Oct 2011

Republicanos Ou Publicanos? A Constituição De 1911 E A Concretização Da Ii República, Paulo Ferreira Da Cunha

Paulo Ferreira da Cunha

Grande parte das críticas à I República são do mesmo tipo das que se fazem à que chamam III, mas que é a nossa actual II República (o Estado Novo não foi República). Contudo, houve e há coisas semelhantes e coisas diferentes entre ambas. Os principais erros e desvios da I República conseguiram ser corrigidos na II. Criou-se na nossa, a exemplo da I, um grave problema, a ser resolvido: a II República, tal como a I esteve, encontra-se hoje depauperada nas suas energias morais. E sem ética republicana, não há república que subsista. Urge criar uma elite abnegada (não …


The Misuse Of Tax Incentives To Align Management-Shareholder Interests, James R. Repetti Oct 2011

The Misuse Of Tax Incentives To Align Management-Shareholder Interests, James R. Repetti

James R. Repetti

The U.S. tax system contains many provisions which are intended to align management of large publicly traded companies more closely to stockholders. This article shows that many of the tax provisions that have been adopted are of questionable effectiveness because they fail to address the complexities of stockholder-management relations in attempting to motivate management to act in the best interests of stockholders. The article proposes that rather than Congress attempting to identify the best way that it can use the tax system to motivate management, Congress should eliminate tax provisions which subsidize management's inefficiencies in order to encourage stockholders, themselves, …


The Three Economies: An Essay In Honor Of Joseph Sax, Zygmunt J.B. Plater Oct 2011

The Three Economies: An Essay In Honor Of Joseph Sax, Zygmunt J.B. Plater

Zygmunt J.B. Plater

How does one evaluate the important public values and impacts of things that do not have a market price and then integrate them into the fabric of our system of social governance? That question lies within most or all of Joseph Sax's work over the years. The first part of this article represents an attempt to distill some of Joseph Sax's intellectual dimensions, beyond those already chronicled in the comments of other contributors to this symposium, with some linked themes and observations drawn from Sax beyond his writings. The second part, instigated by several of Sax's articles, presents "The Three …


Unanswered Questions Of A Minority People In International Law: A Comparative Study Between Southern Cameroons & South Sudan, Bernard Sama Mr Oct 2011

Unanswered Questions Of A Minority People In International Law: A Comparative Study Between Southern Cameroons & South Sudan, Bernard Sama Mr

Bernard Sama

The month July of 2011 marked the birth of another nation in the World. The distressful journey of a minority people under the watchful eyes of the international community finally paid off with a new nation called the South Sudan . As I watched the South Sudanese celebrate independence on 9 July 2011, I was filled with joy as though they have finally landed. On a promising note, I read the UN Secretary General Ban Ki-moon saying “[t]ogether, we welcome the Republic of South Sudan to the community of nations. Together, we affirm our commitment to helping it meet its …


Nobreza De Espírito - Um Ideal Republicano, Paulo Ferreira Da Cunha Sep 2011

Nobreza De Espírito - Um Ideal Republicano, Paulo Ferreira Da Cunha

Paulo Ferreira da Cunha

República não significa massificação. Nenhuma democracia pode sobreviver sem elites. Não grupos oligárquicos, plutocráticos, ensimesmados e snobs, mas eleites demofílicas, integradas no global espírito e ambiente democrático. O livro Nobreza de Espírito, de Rob Rieman, recordando Thomas Mann e as suas posições sobre o problema, é um importante alerta, e um memorando a considerar.


Thinking Like Thinkers: Is The Art And Discipline Of An "Attitude Of Suspended Conclusion" Lost On Lawyers?, Donald J. Kochan Aug 2011

Thinking Like Thinkers: Is The Art And Discipline Of An "Attitude Of Suspended Conclusion" Lost On Lawyers?, Donald J. Kochan

Donald J. Kochan

In his 1910 book, How We Think, John Dewey proclaimed that “the most important factor in the training of good mental habits consists in acquainting the attitude of suspended conclusion. . .” This Article explores that insight and describes its meaning and significance in the enterprise of thinking generally and its importance in law school education specifically. It posits that the law would be best served if lawyers think like thinkers and adopt an attitude of suspended conclusion in their problem solving affairs. Only when conclusion is suspended is there space for the exploration of the subject at hand. The …


The Central American Constitutional Identity.- A Study Of The Constitutional Imitation Phenomenon In The Integration Process Of The Region, Lidia P. Castillo Amaya Aug 2011

The Central American Constitutional Identity.- A Study Of The Constitutional Imitation Phenomenon In The Integration Process Of The Region, Lidia P. Castillo Amaya

Lidia P. Castillo Amaya

This paper will present some preliminary conclusions drawn after conducting the first stage of a research project, which intends to study the constitutional characteristics of the Integration Process of Central America (in its diachronic and synchronic dimension) by means of assessing its legal and extralegal formants in order to verify if its structure and modality are a result of a specific historical and cultural context with elements of originality and innovation; or if they are a mere consequence of a strict “constitutional imitation” of foreign external models (EU) shaped by the interests of the dominant economic elite; or if we …


Universidade Sem Cultura? A Propósito De Um Manual De Filosofia Do Direito, Paulo Ferreira Da Cunha Aug 2011

Universidade Sem Cultura? A Propósito De Um Manual De Filosofia Do Direito, Paulo Ferreira Da Cunha

Paulo Ferreira da Cunha

Que fazer? Resistir à massificação, tecnocracia, economicismo. A existência da Filosofia do Direito é já símbolo de resistência, dir-se-ia mesmo de contra-ataque. Como ensinar, porém, para todos, esta matéria exigente e complexa? Vacinando-os com minudências e preciosismos para que nunca mais queiram pensar no assunto? Ou cativando-os sem baixar o nível?


Settlers And Immigrants In The Formation Of American Law, Aziz Rana Aug 2011

Settlers And Immigrants In The Formation Of American Law, Aziz Rana

Cornell Law Faculty Publications

This paper argues that the early American republic is best understood as a constitutional experiment in “settler empire,” and that related migration policies played a central role in shaping collective identity and structures of authority. Initial colonists, along with their 19th century descendants, viewed society as grounded in an ideal of freedom that emphasized continuous popular mobilization and direct economic and political decision-making. However, many settlers believed that this ideal required Indian dispossession and the coercive use of dependent groups, most prominently slaves, in order to ensure that they themselves had access to property and did not have to engage …


Legal Mechanization Of Corporate Social Responsibility Through Alien Tort Statute Litigation: A Response To Professor Branson With Some Supplemental Thoughts, Donald J. Kochan Jul 2011

Legal Mechanization Of Corporate Social Responsibility Through Alien Tort Statute Litigation: A Response To Professor Branson With Some Supplemental Thoughts, Donald J. Kochan

Donald J. Kochan

This Response argues that as ATS jurisprudence “matures” or becomes more sophisticated, the legitimate limits of the law regress. The further expansion within the corporate defendant pool – attempting to pin liability on parent, great grandparent corporations and up to the top – raises the stakes and complexity of ATS litigation. The corporate social responsibility discussion raises three principal issues about how a moral corporation lives its life: how a corporation chooses its self-interest versus the interests of others, when and how it should help others if control decisions may harm the shareholder owners, and how far the corporation must …


Três Pilares Da Política E Do Direito, Paulo Ferreira Da Cunha Jul 2011

Três Pilares Da Política E Do Direito, Paulo Ferreira Da Cunha

Paulo Ferreira da Cunha

Três grandes temas ocupam a reflexão de Carlos Leone no seu anunciado novo livro: a democracia, a república e a soberania. Não poderia haver questões políticas e jurídicas de fundo mais oportunas.


The Marginalist Revolution In Corporate Finance: 1880-1965, Herbert J. Hovenkamp Jul 2011

The Marginalist Revolution In Corporate Finance: 1880-1965, Herbert J. Hovenkamp

All Faculty Scholarship

During the late nineteenth and early twentieth centuries fundamental changes in economic thought revolutionized the theory of corporate finance, leading to changes in its legal regulation. The changes were massive, and this branch of financial analysis and law became virtually unrecognizable to those who had practiced it earlier. The source of this revision was the marginalist, or neoclassical, revolution in economic thought. The classical theory had seen corporate finance as an historical, relatively self-executing inquiry based on the classical theory of value and administered by common law courts. By contrast, neoclassical value theory was forward looking and as a result …


A Preface To Neoclassical Legal Thought, Herbert J. Hovenkamp Jun 2011

A Preface To Neoclassical Legal Thought, Herbert J. Hovenkamp

All Faculty Scholarship

Most legal historians speak of the period following classical legal thought as “progressive legal thought.” That term creates an unwarranted bias in characterization, however, creating the impression that conservatives clung to an obsolete “classical” ideology, when in fact they were in many ways just as revisionist as the progressives legal thinkers whom they critiqued. The Progressives and New Deal thinkers whom we identify with progressive legal thought were nearly all neoclassical, or marginalist, in their economics, but it is hardly true that all marginalists were progressives. For example, the lawyers and policy makers in the corporate finance battles of the …


Biblioteca Aberta, Jornal Positivo, Paulo Ferreira Da Cunha May 2011

Biblioteca Aberta, Jornal Positivo, Paulo Ferreira Da Cunha

Paulo Ferreira da Cunha

Se o jornalismo quotidiano nos conta desgraças em cima de desgraças, e com o relato da intriga e dos ataques entre políticos nos deixa irritados ou sem esperança, o jornalismo cultural, quando não é pretexto para os mesmos sectarismos, não só nos descansa como edifica, além de instruir. No II Aniversário de "As Artes entre as Letras" editamos um pequeno texto sobre essa publicação em que regularmente colaboramos, mas de que também somos assíduo e entusiástico leitor: pelo descanso e pela formação que propicia, qual museu imaginário e biblioteca ideal em permanente reconstrução.


Wallace-Mcharg’S Plans For Greater Baltimore, Garrett Power May 2011

Wallace-Mcharg’S Plans For Greater Baltimore, Garrett Power

Garrett Power

This essay considers the growth of the partnership between David Wallace and Ian McHarg into one of the nation’s dominant urban design and environmental planning firms. It focuses on the firm’s undertaking in the Greater Baltimore region in the 1950’s, 1960’s, and 1970’s. With the benefit of fifty years of hindsight it looks at the successes and failures of their plans for Charles Center, the Green Spring and Worthington Valleys, and the Inner Harbor. Surprisingly, prize-winning innovations praised in one generation came to be judged as the design flaws of the next. Less surprisingly, their plans to “design with nature” …


'Pior Não Fica', Paulo Ferreira Da Cunha May 2011

'Pior Não Fica', Paulo Ferreira Da Cunha

Paulo Ferreira da Cunha

Normalmente, somos crítico do Presidencialismo. Mas o nosso sistema parlamentarista tem um problema também: o da qualidade dos nossos representantes. O texto ficcional proposto encena as angústias de um parlamentarista que entende a política como um clubismo, mas que mesmo assim precisa de ir digerindo as escolhas das máquinas partidárias para candidatos a deputados. Obviamente tal não pretende levar água nem ao moinho dos que pretendem reduzir o seu número, tornando o parlamento numa sensaboria bicolor, nem dos que gostariam de círculos uninominais, em que seria eleitos candidatos mediáticos ou caciques locais.